fredag 11 november 2011

Academic art of riding



I torsdags då så åkte jag och Frida efter jobbet för att kika på en akademisk kurs som dom hade i ett ridhus i närheten. Och det var för en tjej som heter Ulrika Fröding. Dock så är hon inte helt inriktad på just AR utan lär ut en mix av akademisk ridning, centrerad ridning & klassisk ridning. Så detta gav mig ju inte någon direkt riktig bild av den akademiska ridningen.

Efter bara några minuter så ville jag åka därifrån. Dom två första ryttarna fick mig att inte vilja se mer... Dom ryckte hästarna i munnarna, hade helt fel sits och satt och flaxade med benen. Och det jag tyckte var värst var att tränaren BERÖMDE när dom ryckte till hästen i munnen, bara för att den råkade göra något misstag eller bli för pigg. Och sa INGENTING om sitsen. Jag blev fly förbannad. Men vi satt kvar.

Iaf så till sist så kom det in en tjej med en borkfärgad bruksnordis. Och dom hade riktig akademisk utrustning på hästen så jag tänkte att det här ekipaget kanske har lite mer erfarenhet och nått att visa upp. Jag ville ju se riktig ridning!

Och även om det var bra mycket renare, snyggare och bättre än dom förra ryttarna, och att det var super häftigt att se den tunga hästen röra sig och bära sig så fint. Så ville jag ändå knappt se mer. För metoderna dom använde sig av gick emot mitt sätt att tänka totalt.

Att snärta en häst med pisken, alldeles för hårt i mina ögon för att få den att utföra piaff och passage det förstår jag mig inte på. Jag kan tänka mig att använda pisken som en förlängd arm och använda den för att hjälpa till med tryck och petande. Men att snärta hästen ser jag som ren bestraffning. och det SYNDES på hästen att den blev förvirrad för det försökte ju så gott den kunde och tillslut sparkade han ju bakut. Det om nått är väl ett tecken på att snärtarna var för hårda och irriterande för hästen?

Jag ser det så här. Förstår inte hästen vad du menar så är det DU som gör fel. Och då ser jag ingen anledning till att använda pisken på hästen tills den gör rätt.

Nej jag skulle aldrig gå med på det.

Men nu letar jag efter ordentliga akademiska människor som har rätt anda som följer Bent Branderup sätt att tänka exempel:) Att man ska hjälpa hästen till självbärighet och att lära hästen att lyfta sig och jobba med bakbenen innan man börjar tänka på formen, för den kommer av sig självt! Och sitsen är ju det VIKTIGASTE! det är ju DEN man jobbar med för att få hästen att jobba, den och skänklarna. INTE spö och tyglar.

Ne vi får leta vidare :) Men är fortfarande sugen att utbilda mig och Lucky inom det riktiga AR!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar