fredag 25 november 2011


Var hurtig ikväll och byggde ihop en bättre ''Target'' :) Satte en tennisboll i ena änden på min NH-Stick funkade super! Och jag testade den lite ikväll och Lucky va med på noterna och va faktiskt lite extra duktig tyckte jag :)

För att förklara vad en ''Target' är så använder jag den i min klicker träning. Hästen ska alltså lägga nosen mot bollen = Klick = Belöning :)

Varför är detta bra då? Jo en target kan lösa många problem! Och dessutom göra att hästarna tycker att det är roligt samtidigt.

Dom får alltså belöning så fort dom nuddar vid bollen eller vad man nu väljer att ha som target, med mulen, när dom förstår den grejjen så kan man börja flytta på den längre ifrån hästen, upp, ner, mot marken, åt höger, åt vänster osv. Sen kan man börja lära hästen att följa efter den.

Man kan exempel ha hästen lös, och låta den jaga sin target över ett hinder? In i en transport? Dom kommer att göra det! :)

En tjej botade sin hästs skräck för duschspiltan med en target :) Hästen vägrade gå in där. Men matte stod längst in med targeten precis utom räckhåll för hästen och tillslut klev den in och nu går den in och ut där utan minsta protester :) Och då hade hon hästen LÖS i stallgången, hon stod inte och drog i den utan den valde själv när den skulle våga gå in. Även om det tog en stund och hästen gick iväg ett par gånger. Så kom den hela tiden tillbaka för att försöka :) Och har man bara lite tålamod så kan man lösa det mesta!

Man kan också använda den för att stretcha hästen :) Kan den nå bollen mellan frambenen? Hur långt åt sidorna? Högt, lågt, fantasin sätter gränser ;)

Jag tycker iaf att detta är skit roligt! Och Lucky med :) Ska se om någon kan filma oss någongång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar