måndag 15 augusti 2011

Hovvårdsdax


Igår innan jag åkte till Hanna för att hjälpa henne med lastningen av hennes hästar ( Läs inlägget under) Så hade jag tänkt att jag skulle ha provridit Cessa för första gången.

Två vänner var med och skulle hjälpa mig. Men jag insåg snabbt att det var fel dag för försöket. Det va mulet, blåsigt och svalt. Vilket kunde resultera i en möjligt för pigg och kanske för lätt uppstressad häst. Så vi tog bara in dem båda i padocken och jag tränade med att lägga på barbackapadden igen. Vilket gick lika bra som sist! Hon bara stod helt lugnt och nu fick jag tillcohmed knyta den vanliga gjorden. Jag har dock inte provat att ha den speciellt spänd med det är ändå en så otrolig skillnad för bara någon vecka sen!

Sen övade jag med att slänga repet över ryggen och runt resten av hennes kropp igen och gick också runt i padocken med henne på släptåg och ''piskade'' med repet i marken. Sist jag provade det så tyckte hon att det va lite obehagligt men nu bara följde hon lugnt med mig :) Kändes så jäkla bra!

Och nu så har jag äntligen beställt en tid av Kent wiberg ! Så att han kan komma och plocka av skorna på Cessa och verka dem båda grundligt :) Så att jag kan fortsätta sen och underhålla hovarna blir lättast så än att jag ska försöka ta allt på en gång själv. Då det är lite svårt när jag är ensam och har en liten bångstyrig Shettis som inte gillar att stå på tre ben ^^

Ska bli så kul att se hur Cessa kommer att reagera på sina barfota hovar! :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar