onsdag 17 augusti 2011

Stop the Hate.



Jag kände att jag ville skriva om en speciell sak som ofta händer emellan oss som har det lite mer naturliga tänket och de som fortfarande håller på den traditionella hästhållningen. Nämligen alla dessa smutskastningar och vrede och missförstånd. Och det är faktiskt båda sidors fel.

Min åsikt är att ni måste sluta kasta så mycket vrede på folk som ''gör fel'' eller som inte tänker som ''du''. För vrede leder bara till mer vrede i retur och så är den onda cirklen igång där dom som håller på traditionella hästhållningen tror att vi hatar dem. tycker att dom är djurplågare och tycker att vi är bättre än dom. Och då självklart så vill dom inte höra på oss.

Jag själv försöker istället att på mitt sätt visa och förklara för folk mitt sätt att tänka genom att ibland skriva om det här, dayviews, facebook eller någon annan sida. Och ibland kanske tipsa folk jag träffar om barfota hovar eller ett visst sätt att öva med sin häst. Och märker jag att dom inte vill höra så slutar jag.

Jag rusar inte fram till någon som har en häst med hemska hovar, eller drar hästen i munnen, och genast börjar skrika åt denna att denna är en djurplågare och att den borde skämmas. Nej. För detta leder bara till att personen kommer att stänga av och hugga tillbaka.

Om vi istället försiktigt tipsar om andra sätt att tänka och visar andra möjligheter, så märker man fort om personen kommer att vara öppen att höra om det eller inte. Och är denna inte det så lägg ner. För du kommer inte komma någonstans med att tjata och bråka. Låt dom komma till oss istället med frågor. Istället för att kasta all denna nya information som dom kanske aldrig hört talas om i ansiktet på dem genom aggressiva kommentarer. Självklart så kommer dom att vara skeptiska mot det då.

Alla har lärt sig på olika sätt, och alla har vi olika vilja att ta emot ny och annorlunda information. Och kan man klandra folk? Som har fått lära sig en sak i århundraden och så kommer vi i en liten fjuttig skara mot den och säger något helt nytt och annorlunda? Låt folk komma undefund med saker i sin egen takt eller hålla kvar sina traditioner. För det går inte att tvinga på någon en åsikt om inte denna är öppen att höra den från början.

Så det jag vill säga är att ni måste sluta kritisera folk genom aggressiva kommentarer Och att istället tänka om och gå försiktigt fram. Ser ni en hemsk bild på en hov eller häst så gå inte genast till attack. Utan bit ihop och tipsa försiktigt om din information istället.

Så kanske personen väljer att lyssna istället för att hugga tillbaka.

Jag vet att det kan vara svårt att vända ryggen till vissa situationer men ibland måste vi. För man kan inte hjälpa alla. Gör det ni kan och lägg sedan er energi på er själva och vad ni kan göra för att fler folk ska lyssna.

Tänk redan så många som börjar få upp intresset för det mer naturliga och barfota gång. Tänk hur det kan se ut om några år istället.

Förändringar tar tid! Försök inte att ändra nått som tog århundraden att bygga upp på en dag. Utan genom små individuella steg så kommer det bli skillnad tillslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar