måndag 12 september 2011

Dukti gutt!


Igår kväll så var vädret så kasst att jag verkligen inte ens kände för att rida ut. Det regnade hela dagen och på kvällen så blev det blåsigt. Men däremot så tog jag med mig klickern ut i hagen och ett spö med en burk fastknuten i ena änden :)

Och så började jag träna targeting med Lucky! Jag vill alltså att han ska nudda burken med nosen. Jag höll fram spöet med burken på cirka tio centimeter under hans nos. Hästar är ganska nyfikna så dom kommer att lukta på den. Och direkt han var där och nuddade burken med nosen så klickade jag. Först blev han lite paff :D Hihi ''vadå vad gjorde jag nu?'' Men jag kunde nästan inte förstå hur snabbt han fattade grejjen! Han gjorde rätt nästan varenda gång! Och lite då och då så gick han ifrån mig för att tänka lite. Man verkligen såg hur kugghjulen snurrade runt i skallen på honom ¨^^ hihi. Och efter kanske en minut så kom han tillbaka och nuddade burken direkt igen!

Han var så duktig att jag kunde börja flytta runt på burken, hålla den mot marken, höger, vänster och lite uppåt. Och han följde den och nuddade! Det var så kul att se honom tänka, förstå och lösa! Och jag blev mäkta stolt. :) Jag förstår inte att han förstår mig ibland. Haha jag måste göra tusen olika gester och signaler. Allt är ju väldigt nytt för mig också och jag kan verkligen inte sluta med att säga ''duuukig kille!'' & *'braaaaa!'' hela tiden -.- Vilket man inte ska! Då hästen ska försöka focusera på klickern och vad du vill att den ska göra. Att stå och babbla kan förstöra mer än hjälpa. Så jag måste lära mig att hålla truten hihi. Men han verkar inte bli alldeles förvirrad iallafall!

Och idag så var vädret lika kasst, så jag övade lite klicker idag med. Började känna lite smått på att han ska följa mig löst. Alltså inga rep. Han har redan bra grunder till detta då han gärna följer mig när jag går runt i hagen. Men han tröttnar ganska snabbt och går till grinden och väntar på mig istället :) Så det vi ska träna är att hålla hans intresse uppe och lära honom att han ska vara kvar hos mig. Men jag tror att det kommer att gå super bra!

Min duktiga smarta gutt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar