torsdag 1 september 2011

Första ridturen!


Idag så red jag Lucky för första gången! Eller ja andra gången om man räknar med provridningen. Men det kändes som den första :)

Skulle egentligen ha ridit med barbacka paden, men när jag skulle börja dola med gjorden så såg jag att han inte gillade det. Så jag tog av den, ville inte bråka med honom utan kommer nog få träna lite med paden så som jag gjorde med Cessa :) Och se om han vänjer sig och tycker det blir mindre obehagligt. Så jag tog på honom tränset bara och förberedde mig för en barbacka tur!

Vilket jag var lite osäker till först. Då han har väldigt glatt päls, vass manke och jag visste nu inte om han blivit riden barbacka förut heller. Men jag ledde fram honom till brunnen som står mitt på gårdsplanen för att sitta upp. Fick stå och klura ett tag hur jag skulle göra haha för han skulle ju självklart stå precis lite för långt bort hela tiden. Men jag tog sats och gjorde ett skutt upp på honom. Han stod helt stilla ända tills jag landade, då trampade han till lite grann. Inte för att han blev sur utan mest för att jag va nog ganska klumpig och så vet jag ju som sagt heller inte om han blivit riden så förut :)

Men när vi väl kom iväg så verkade han riktigt nöjd! Lika pigg och framåt som igår vid promenaden! ( Se inläggen lite längre ner) Och hela turen gick riktigt bra! Jag satt som en drottning på honom, han var faktiskt riktigt bekväm att rida barbacka på :) Och han lyssnade riktigt bra på sidepull tränset! han verkade faktiskt väldigt nöjd att slippa bettet :) och han fick gå på långa tyglar så han verkligen fick se sig omkring.

Vi tog en runda som inte var så lång och längst en mindre trafikerad grusväg, men tro fan de! Tror vi kom dit mitt i rusningstimmen! Tror vi mötte 7-8 bilar -.- Där man nästan ALDRIG möter bilar annars. Jaja det var väl ett bra test på trafiksäkerheten. Och det va inga problem! Hihi det enda var väl att han inte riktigt fattade varför han var tvungen att flytta på sig. Han gick ju där först! Men han gick snällt undan när jag bad honom :)

Och när vi gick förbi två nordsvenskar i en hage så gnäggade han lite, snabbade på stegen lite och spände upp sig lite när vi gick förbi hagen men inga dumheter, förutom att han stannade till när vi gått förbi och ville gå in på en annan väg eller vända tillbaka till hästarna. Men med lite övertalning så traskade han snart på igen ^^

Och inte ett dugg öm i fötterna var han heller! Visst så snubblade han till ibland när han trampade på någon lite förstor sten, men han har verkligen inte långt ifrån att inte ömma alls :) Känns så jäkla bra!

Se bilder i bildbomben i inlägget under!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar