torsdag 15 september 2011

Long reining






Idag så har jag provat long reining med Lucky! Jag blir lika chockad varje gång vi ska göra nått och han bara fattar grejjen efter två minuter ^^ Så jävla duktig! I början så tog det ett tag att han skulle förstå att han skulle gå när jag bad honom medan jag stod vid hans bog. Men när han fattat det så kunde jag stanna, och sen be honom att gå igen utan att behöva knacka på honom med spöt. Och visst så fick jag kämpa ibland med att han inte skulle dra iväg ner i dikena för att äta & fick kämpa med att hålla ordning på dom kilometerlånga tyglarna -.- men när vi väl kom in i ett flyt så gick det så jäkla bra för att vara första gången för både honom och mig :) För det är precis vad det är med nästan allt. Jag känner mig bortkommen ibland och jag gör förmodligen tusen fel. Men han han hjälper mig på rätt spår varenda gång!

Efteråt så släppte jag ut honom i hagen och tog fram klickern! Jag övade på att han ska följa mig. Och det gjorde han<3 Trots att det var första gången vi gjorde det! Han gick inte ifrån mig en enda gång :D Och jag kunde ha långa stunder mellan klicken och ta några varv runt något träd och han bara traskade efter<3 Min duktiga, kloka, underbara häst!

Sen avslutade jag dagen med att bara ligga i hagen en stund med honom och bara vara. Och han var med mig en lång stund innan han vandrade iväg ut i hagen för att äta. Och då åkte jag hem.

Hoppas på lika fint väder hela helgen nu! Så får vi se vad vi hittar på med :D


Här är en video som visar vad jag menar med long reining! och också lite hur man börjar :) Det är ett jätte bra och roligt sätt för hästen att kunna röra sig fritt utan en ryttare på ryggen, lösgöra sig och kunna jobba med kroppen på ett fritt och korrekt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar