söndag 4 september 2011

Klick trick


Idag så fortsatte jag med klicker träningen :) lite från början genom att ''klicka in'' Lucky. Alltså att han ska lära sig att klick = Belöning.

Så jag började med att klicka och ge godis direkt efter i ganska snabb takt för att hålla hans intresse för klickern uppe. Gjorde detta ungefär 10 gånger för han mindes fortfarande grejjen sen sist. Han ryckte inte ens till när jag klickade. Det gjorde han första gången. Men om du inte gjort detta förut så kan du klicka och ge belöning ungefär 20 gånger. Det brukar räcka.

Sen tog vi en paus i några minuter så han fick tänka lite. Och sen började jag träningen med att klicka bort tiggeriet. För det kommer hästen att göra. Nosa på dina händer och fickor och kanske tillochmed nafsa och gnaga.

Då gör jag så att jag ställer mig vid honom och ser inte på honom utan bra ställer mig i en avslappnad position. Gärna med ett vilande ben så som hästarna gör. Och så fort Lucky tittade bort eller visade intresse för vad helst annat än mig eller godiset i min väska. Så klickade jag genast. Vi fick hålla på en stund med detta. Men han lärde sig snart. Och visade nästan inget intresse alls tillslut. Eller så nosade han snabbt på mig och vände sig sedan snabbt bort.

Nästa steg blir att lära honom targeting. Alltså att han ska nudda saker med mulen. Man kan tillexempel tejpa fast en plastflaska eller påse på ett spö eller kanske bara använda själva spöt. Använd fantasin :) Sen håller man föremålet cirka en decimeter ifrån hästens mule. Och så fort han gör en ansats att nudda vid föremålet eller gör det även om det är av en slump. Så klicka genast. När han gör rätt cirka 90% av gångerna så kan man börja flytta föremålet, höger, vänster eller upp eller ner. Se om du kan få hästen att följa föremålet. När hästen börjar fatta grejjen så kan du också lägga till ett visst ord. Jag kommer nog att använda ''nudda'' eller ''touch'' nått kort som man kan säga snabbt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar